Ramadhan 9

Aku sering tertanya-tanya kenapa,mengapa..setiap kali Ramadhan topik yang sentiasa meniti dibibir setiap manusia adalah mengenai makanan,shopping raya…balik kampung dll.Termasuk lah aku erk……sesekali kena juga ubah cara pemikiran nie…maybe iman masih tak cukup kuat..untuk membicarakan mengenai hal2 keagamaan yg aku rasa adalah lebih penting daripada semua2 hal tu…..bila lah aku nak berubah…..berubah ke arah kebaikkan supaya lebih menghayati Ramadhan…..teringat masa kat UiTM dulu..setiap kali Ramadhan, masing2 bersemangat betul solat terawikh..sanggup ke Masjid Shah Alam tu….at last masa nak habis Ramadhan just pi surau kat depan rumah sewa jer..surau kat Seksyen 7 Shah Alam …seronok betul bila teringat saat2 tu….

Oklah….just aku berharap…aku akan berubah secara perlahan dan dapat menghayati Ramadhan dengan sebaiknya….
Berkongsi sedikit maklumat FAQ dengan Prof. Madya Dr. Asiah Ali

Wartawan, MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto, RASHID MAHFOF menemu bual pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Prof. Madya Dr. Asiah Ali bagi mengupas isu ini.

MEGA: Ramadan disambut dengan pelbagai perasaan. Apakah perasaan yang sepatutnya ada bagi umat Islam apabila menyambut bulan ini?

DR. ASIAH: Sewajarnya sebagai umat Islam kita rasa amat bertuah kerana dipertemukan dengan bulan Ramadan tahun ini. Sebabnya, bulan yang penuh keberkatan ini hanya datang sekali dalam setahun.

Sebab itu, Ramadan kerap dipanggil bulan karnival ibadat. Dari segi bahasa, ia bermaksud panas, dahaga dan terbakar. Maksudnya, Allah akan menghapuskan dosa hamba-Nya melalui amalan-amalan yang dikerjakan.

Ramadan juga adalah bulan di mana al-Quran yang menjadi petunjuk dan memberi hidayah kepada manusia diturunkan.

Ini dijelaskan menerusi firman Allah: (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia dan menjadi keterangan yang menjelaskan perbezaan antara yang benar dengan salah… (al-Baqarah: 185)

Solat tarawih adalah antara ibadat yang amat dituntut kita mengerjakannya.

Apakah alternatif bagi golongan ibu yang tidak dapat menunaikannya di masjid atau di surau?

DR. ASIAH: Solat tarawih ini adalah salah satu lambang ibadat bulan Ramadan. Ia tidak ada dalam bulan-bulan yang lain. Sebab itu, kalau boleh dan jika tidak ada uzur syarie eloklah kita berlumba-lumba mengerjakannya. Rugi sangat bagi yang meninggalkannya.
Namun, bagi ibu-ibu yang mempunyai tanggungjawab menjaga anak yang masih kecil atau pun bayi, anda masih berpeluang menunaikan solat tarawih atau pun mencari pahala semasa di rumah.

Apabila berlaku keadaan begini, para ibu boleh menunaikan solat tarawih selepas anak-anak tidur. Solat ini tidak semestinya ditunaikan secara berjemaah. Ia boleh dilakukan secara bersendirian.

Barangkali kekeliruan tentang pelaksanaan solat tarawih ini berlaku disebabkan selama ini, majoriti kaum wanita hanya menjadi pengikut di surau atau masjid. Eloklah kita mengubah keadaan ini. Sekali-sekala kita menjadi pemimpin.

Kalau suami berjemaah di masjid dan kita tinggal di rumah bersama anak-anak, para ibu boleh mendidik anak-anak untuk solat tarawih bersama.

Apa yang penting, para ibu jangan berhenti mencari ilmu. Disebabkan tidak berilmu maka ada di kalangan kaum ibu yang terlepas peluang bersolat tarawih. Menuntut ilmu ini terutama ilmu ibadat khusus seperti solat, haji dan puasa perlu dibuat secara berterusan.

Ingatlah janji Allah terhadap mereka yang berilmu sebagai mana firman-Nya: Allah meninggikan darjat orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (di kalangan kamu) beberapa darjat. (al-Mujaadalah: 11).

Apabila bertembung antara menunaikan sunat tarawih dengan tanggungjawab menjaga anak yang masih kecil, apakah keputusan yang perlu diambil?

DR. ASIAH: Dalam hal ini, kaum wanita perlu bijak membuat keputusan. Jika tiada halangan, anak-anak semuanya sudah besar maka bolehlah kita ke masjid atau surau.

Yang penting, jika membawa anak ke masjid kita perlu pastikan mereka tidak mengganggu jemaah yang lain beribadat.
Jika ia mengganggu konsentrasi jemaah lain maka lebih elok kita berada di rumah. Sebab itu ada hadis yang menyebut, “Jangan kamu larang wanita ke masjid tetapi tempat yang afdal bagi mereka ialah di rumah”.

Ini menunjukkan keutamaan bagi kaum wanita di mana tempat yang lebih utama kepada mereka ialah berada di rumah mengurus rumah tangga dan anak-anak. Dalam sebuah hadis lain, “Kaum ibu (wanita) adalah pengurus dalam rumah tangga suami…”

Semua ini menunjukkan bahawa tugas utama para ibu ialah mendidik anak-anak. Namun demikian, semasa berada di rumah para ibu boleh mengambil peluang ini dengan mengajar anak menunaikan solat tarawih dan juga bertadarus dengan mereka.

Bukan pula bermaksud, tidak pergi solat tarawih di masjid dan surau pahala kaum ibu itu kurang.

Allah menciptakan lelaki dan perempuan daripada sumber yang sama tetapi mempunyai peranan yang berbeza.

Wanita dengan sifat lemah lembut lebih sesuai mendidik anak-anak kerana proses ini melibatkan emosi. Adakalanya kita marah, adakalanya kita belai anak-anak.
Dalam masa yang sama, para ibu berperanan dan mempunyai pengaruh yang besar dalam membentuk akidah, akhlak dan mendidik anak-anak dalam proses mereka membesar.

Ada yang berpendapat, menjalankan kerja rumah seperti memasak untuk suami dan anak-anak serta menjaga anak bukan ibadat. Benarkah dakwaan ini?

DR. ASIAH: Dalam kehidupan seharian, selama mana sesuatu itu dilakukan untuk mencapai reda Allah, ia dikira sebagai ibadat. Ibadat ini terbahagi dua iaitu khusus dan umum.
Ibadat khusus ialah membuat sesuatu sebagai lambang ubudiah (pengabdian) kepada Allah. Ini termasuklah ibadat seperti solat, haji, zakat dan puasa.

Ibadat umum pula meliputi kita melakukan sesuatu yang boleh memberi manfaat kepada golongan lain. Contohnya, kita berjual-beli, kita memberi kemudahan dan keringanan kepada orang lain.

Sebab itu, isteri yang menyediakan makan-minum untuk suami dan anak-anak, mengurus rumah tangga dengan niat mencari reda Allah turut diberi pahala. Sebabnya, ini juga termasuk dalam ibadat.

Bukan mudah untuk para ibu bangun pukul 4 pagi menyediakan juadah untuk bersahur. Tetapi jika kita reda dan berazam, ia menjadi mudah. Air tangan isteri yang memasak itu menjadi pengikat kasih sayang keluarga.

Malah adakalanya ia turut membuka peluang untuk kita melakukan ibadat yang jarang kita buat dalam bulan-bulan biasa.

Contohnya, solat tahajud, hajat dan sebagainya. Semua ini diberi pahala yang besar.
Sebenarnya, kaum wanita atau ibu sangat mudah mendapat pahala. Buatkan air untuk suami, memasak untuk anak-anak, semuanya dikira sebagai pahala.

Cuma kita perlu melihat kaitannya dengan Allah. Tanpa kaitan sebegini boleh membawa kepada timbulnya isteri yang merasa sentiasa di bawah perintah suami sedangkan sifat sebagai isteri ialah sebagai teman dan memberi ketenangan kepada suami.

Ganjaran pahala daripada Allah bukan diberi berdasarkan gender sebaliknya kepada sesiapa yang melakukan amal soleh. Allah berfirman: Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) walau sedikitpun. (an-Nisaa’: 124)
Ada di kalangan isteri yang rajin membuat kerja rumah tetapi dalam masa yang sama turut banyak berleter. Apakah nasihat Dr. kepada mereka terutama dalam bulan Ramadan ini?
DR. ASIAH: Bagi golongan yang begini, saya menasihatkan agar membuang sifat buruk ini lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan.

Bercakap banyak, berleter atau mengomel ini adalah antara perbuatan yang makruh semasa berpuasa. Sebabnya, apabila banyak bercakap ada kemungkinan banyak salah dan silap.
Ramadan adalah bulan yang perlu diisi dengan kesabaran. Jangan budayakan suka berleter.
Seperti yang disebutkan di atas tadi, jika kita melakukan kerja rumah tetapi pada masa yang sama mengungkit-ungkit, ia seperti kita tidak reda. Maka kita bimbang, tidak diberi pahala melakukan kerja tersebut.

utusan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: